fbpx

Dlaczego każdy dobry szef powinien stać się zbędny?

Najlepszym szefem (liderem) jest ten, którego praca jest wykonywana, nawet jeśli jest nieobecny ze względu na chorobę lub wakacje. Jeśli jednak twoja praca jest nieczynna podczas twojej nieobecności, albo biurko jest przepełnione, kiedy wrócisz, popełniasz wiele błędów!! Czas przemyśleć swoje własne podejście i bardziej rozwinąć swoich pracowników.

Jednym z najważniejszych zadań menedżera jest rozwój pracowników. W praktyce jednak często doświadcza się czegoś dokładnie przeciwnego. Kierownictwo mówi (lub narzeka), jak bardzo są zajęci, ile muszą zrobić, czego potrzebują, aby się nimi zająć. Jako powody wskazują oni zależnych, mniej zmotywowanych współpracowników lub ich własne wysokie kompetencje zawodowe, co jest unikalne w dziale.

Spraw, by środowisko osiągnęło sukces
Oczywiście jako lider często jesteś najlepszym specjalistą lub masz największe doświadczenie. Często jest to szybsze, jeśli sam wykonasz pracę. Ale twoim zadaniem jako lidera nie jest „mieć wszystko w ręce”, aby wpływać na wszystko i działać wszędzie. Przeciwnie, Twoim zadaniem jest sprawić, by Twoje środowisko odniosło sukces.

Przesadnie – twoim celem powinno być zwolnienie się z pracy operacyjnej.

Idea „zbędnej władzy wykonawczej” może na początku być przerażająca. Często powodem zbyt małego rozwoju pracowników jest wewnętrzna blokada!
„Kiedy zbiorę personel na moim poziomie, będę mógł oddalić się.” – «Gdybym zachował swoją wiedzę i umiejętności dla siebie, moja pozycja w firmie byłaby bardziej stabilna.» – „Jeśli zainwestuję w rozwój moich pracowników, będą mieli lepsze szanse na rynku pracy i zrezygnują”.

Innym powodem braku rozwoju pracowników może być fakt, że lubisz pracę operacyjną, a zatem nie masz czasu ani ochoty na angażowanie swoich pracowników w swoją pracę. Ale takie zatrudnienie jest trwale szkodliwe dla biznesu i zaprzecza twojej misji jako lidera. Jak zatem optymalnie rozwijać swoich pracowników?

– Najpierw musisz się nie spieszyć. Każdy, kto pracuje dzień i noc w działaniach operacyjnych, nie ma czasu na przywództwo.
– Zrób plan dla każdego pracownika. Zastanów się, gdzie znajdują się jego osobiste i zawodowe mocne strony, gdzie można go rozwijać indywidualnie i gdzie możesz go wspierać. Określ, czego możesz oczekiwać od niego w średnim i długim okresie.
– Następnie wyjaśnij swojemu pracownikowi, jak go postrzegasz i czego od niego oczekujesz.
– W kolejnym kroku omawiasz konkretne kroki rozwoju i uzgadniamy cele i cele pośrednie. Ważny jest tutaj plan działania, który jest głównie tworzony i opracowywany przez pracownika. Tylko wtedy możesz osiągnąć wysoki stopień identyfikacji z pracownikiem.
– Teraz musisz dać swojemu pracownikowi uzgodniony czas i wsparcie. Ale nigdy nie zapominaj o kontroli i wystarczającej informacji zwrotnej.

Z pewnością istnieją niezliczone sposoby na rozwijanie swoich pracowników. Najważniejsze z nich to:

– Umożliwić szkolenie i edukację.
– Przygotuj sponsoring doświadczonych kolegów lub zespół.
– Przekazuj odpowiedzialność i angażuj pracowników w podejmowanie decyzji.
– Przedstaw, że żaden pracownik z problemem nie może przyjść do ciebie bez przyniesienia własnego pomysłu na rozwiązanie.
– Zapewniaj częste opinie i prowadź dyskusje na temat stron i celów.
– Udostępniaj ważne informacje i procesy dokumentów.
– Stwórz plan szkoleń dla nowych pracowników.
– Rzuć wyzwanie swoim pracownikom.
– Oferuj wsparcia.
– Pokarz za przykład rolę menedżera.

W perspektywie średnioterminowej wysiłek jest opłacalny
Rozwój pracowników jest oczywiście bardziej czasochłonny niż robienie wszystkiego samemu. Ale w perspektywie średnioterminowej zyskasz czas! Możesz spodziewać się spokojniejszych wakacji i imprezowych przyjęć, ponieważ Twoi pracownicy mają mniej pytań, pracują bardziej samodzielnie i popełniają mniej błędów. Masz więcej czasu na swoje przywództwo. Masz mniej problemów ze swoimi przełożonymi, klientami czy współpracownikami, ponieważ masz lepszych pracowników.

Bardziej zaangażowani pracownicy, którzy wprowadzają własne pomysły, pracują bardziej zaangażowani. I na koniec prawie na pewno się przekonasz, że nie uczyniłeś się zbytecznym dzięki kompetentnemu rozwojowi personelu, ale czerpiesz te same zasługi od swoich przełożonych i pracowników – w końcu jesteś idealnym liderem!

Przetłumaczone z wspaniałego art. 
https://coaches.xing.com/magazin/warum-es-das-ziel-jeder-guten-fuehrungskraft-sein-sollte-sich-selbst-ueberfluessig-zu-machen
https://coaches.xing.com/profile/Kai_Hess

You may also like...

Popular Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: